السيد الخميني

100

صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )

نامه [ به آقاى مرعشى نجفى ( انتشار تلگراف لغو لايحهء انجمنهاى ايالتى و ولايتى ) ] زمان : 1341 ه . ش . / 1382 ه . ق مكان : قم موضوع : جلوگيرى از انتشار تلگراف نخست وزير درباره لغو لايحهء انجمنهاى ايالتى و ولايتى مخاطب : مرعشى نجفى ، سيد شهاب الدين بسم اللَّه الرحمن الرحيم به عرض عالى مىرساند ، از قرار مسموع تلگراف نخست وزير را مىخواهيد طبع و منتشر نماييد . « 1 » بنده صريحاً عرض مىكنم اين انتشار بر خلاف صلاح اسلام و حوزهء علميه و خلاف صلاح خود جنابعالى است . من ميل ندارم آقايان هتك شوند . من ميل ندارم حوزهء علميهء قم اين قدر سبك و بىارزش در بين دولت و ملت قلمداد شود . با هر وسيله‌اى هست از طبع و انتشار اين امر جلوگيرى كنيد تا خود دولت انتشار دهد . الآن تلفن كنيد مطبعه طبع نكند و يا منتشر نكنند . مىترسم فسادى شود . روح اللَّه الموسوي الخمينى

--> ( 1 ) - آقاى سيد حميد روحانى ( زيارتى ) در بارهء اين نامه چنين نوشته است : « اين نامه‌اى است كه امام خمينى در جريان انجمنهاى ايالتى و ولايتى به آقاى نجفى نوشتند . در سال 1341 پس از آنكه دولت عَلَم طى تلگرافى به علماى قم اعلام كرد كه : « در مسئلهء مسكوت بودن عدم شركت بانوان در انجمنهاى ايالتى و ولايتى كه مورد اعتراض قرار گرفته است ، دولت نظر آقايان را به مجلسيْن تسليم و منتظر تصميم مجلسين خواهد بود » . آقاى نجفى نظر دولت را قانع‌كننده دانستند و بر آن شدند كه طى اعلاميه و تلگرافى به دولت تشكرات خود را اعلام و مسأله را پايان يافته تلقى كنند . امام طى اين نامه ايشان را از اين كار بر حذر داشتند . جريان آن در كتاب بررسى و تحليلى از نهضت امام خمينى ، ص 175 آمده است » .